L’Alícia era una nena d’aspecte fràgil i
molt emotiva que aparentava menys anys dels que tenia i, com tots els nens i
nenes de la seva edat, anava a l’escola, jugava... A casa, per a ella, els seus pares eren uns
herois. De gran volia ser una famosa biòloga que salvaria el món en fer un gran
descobriment. Per això esperava cada setmana que arribés l’hora d’anar al
laboratori i poder observar pel microscopi tota mena de bitxos o cèl·lules de
diferents teixits. Les classes de ciències se li feien curtes, mentre que, quan
tocava estudiar llengües, el temps no corria de cap manera. S’avorria més a les
classes de lletres i, més d’una vegada, li havien cridat l’atenció, ja que el
cap se li anava volant cap a les plantes, animals o roques, i ni s’adonava que la
professora estava parlant amb ella. No obstant això, era una estudiant aplicada
i avantatjada, que treia bones notes i tenia una relació normal amb la resta de
companys i amb tots els mestres de l’escola. Tenia força amics i amigues amb què
jugava durant l’esbarjo i esperaven sempre l’hora de fer les activitats
extraescolars per poder estar una estona més junts.
Tot aquest equilibri trontollaria per
una sèrie d’esdeveniments que ocorregueren de cop i volta, o potser ja feia
temps que es gestaven i ningú se n'havia adonat.
Un dia, a mig curs, després del descans
del matí, l’Alícia estava asseguda en una de les incòmodes cadires de fòrmica
verda al passadís de l’escola. Tenia els ulls fortament tancats, estava molt espantada,
abraçava tant com podia la seva mestra, mentre esperava que arribessin els seus
pares a buscar-la i se l’emportessin ben lluny de tot aquell horror que es va
formar de sobte al seu voltant.
A l’Alícia l’acabaven de trobar al
costat del cos sense vida del jardiner. Mentre tots els nens jugaven, una
mestra es va fixar que la nena mirava cap a un racó del pati, sense moure’s, durant
una llarga estona. A la mestra li va cridar l’atenció, va anar a buscar-la i se
la va trobar en estat de xoc, mirant l’home que restava ajagut a terra entre
els xiprers. La professora la va agafar en un vol i la va dur fins al passadís,
on, asseguda al seu costat, li agafava, sense adonar-se’n, una mà amb massa força
i amb altra li acaronava el cabell nerviosament.
L’home semblava que havia estat
assassinat, ja que es veia clarament que havia estat ofegat amb un cable de fre
d’una bicicleta des de l’altra banda de la xarxa metàl·lica que envoltava
l’escola. Tenia un desagradable aspecte: amb la cara tota morada, els ulls
oberts exageradament i mig despullat per l’esforç que devia haver fet en intentar
salvar-se. Tot plegat feia espantosa la visió per a qualsevol adult, i més per
a un nen.
—No pateixis per res, tranquil·la
bonica, ets un àngel, ets un àngel... —li repetia incansablement la mestra.
Els pares van arribar plegats i
fonent-se en una abraçada amb l’Alícia, la van dur ràpidament cap a casa per allunyar-la
al més ràpid possible d’aquell malson.
Varen passar un parell de dies i, mentre
la recerca seguia el seu camí, l’Alícia va tornar a les classes perquè la normalitat
fos el seu dia a dia com més aviat millor, almenys així els ho recomanava tothom.
El metge forense encarregat del cas va determinar
l’hora de la mort del jardiner i van poder esbrinar que l’única persona que es
trobava sola en aquell moment a l’escola era el bidell. També que el jardiner,
i això va ser una sorpresa per a tothom, tenia un càncer d’ossos molt avançat i
li quedaven poques setmanes de vida. Un cop molt fort per a tota l’escola, ja
que ningú coneixia aquest fet. Sempre havia estat un home extremadament entranyable,
però curt de paraules.
Lentament la recerca i el curs van
seguir avançant sense més sobresalts. Passades unes setmanes, quan a l'escola tot
semblava tornar a la rutina, un dia, després de dinar, van començar les classes
de la tarda i la professora ràpidament va trobar a faltar l’Alícia; va
preguntar als seus companys de classe si l’havien vist. Aquests van respondre que
no en sabien res. La mestra es va espantar i va fer venir un substitut perquè
vigilés els nens i, sense cap ordre, es va posar a recórrer tots els
passadissos. El cor li deia que alguna cosa estranya passava. Va buscar per
totes les aules i les instal·lacions, va anar preguntant a tothom, ningú en
sabia res. Fins que, en obrir la porta que donava al menjador, la va trobar pàl·lida,
fràgil com un colomet, aturada al costat del cos sense vida de la cuinera, que
estava estirada al terra de la cuina rodejada d’un toll de sang que li provenia
d'una ferida feta amb un ganivet a l’alçada del fetge, mortal de necessitat, ja
que va provocar que es dessagnés en pocs minuts. La dona, que era de raça negra,
de mitjana d’edat i que feia almenys cinc anys que treballava a l’escola, en la
seva curta agonia, encara va ser a temps amb una mà de dibuixar el que semblava
una lletra, en concret una B.
Voldria avisar de qui era l’assassí?
—Alícia, reina. Què hi fas aquí? Marxem,
corre!
—Havia quedat amb gana i he vingut a
buscar una barreta de xocolata —li va respondre, obrint la mà i mostrant la
xocolatina totalment trencada i fossa per la força i la calor amb què la nena
l’estava sostenint.
Va
dur-la a la biblioteca i es va afanyar a trucar a la policia i, el més difícil,
als pares de nou.
«Com podia ser que l’Alícia hagués
trobat els dos cossos? Qui era l’assassí, que convivia amb els nens i els
professors en aquella escola? Què voldria dir aquella lletra misteriosa?»,
pensava la professora.
Pares
i mestres, el personal de neteja, els companys de cuina i els d’administració,
ningú s’ho podia treure del cap.
Aquest cop la mare va arribar primer i,
fonent-se en una nova abraçada amb la seva filla, li deia:
—Com pot ser reina? No passa res, tu
tranquil·la, els pares t’estimen molt i tu ets un àngel, un àngel...
Tan aviat com va arribar el pare, la van
agafar d’una revolada i la van portar cap a casa, ja hi hauria temps perquè la
policia li fes preguntes.
La causa de la mort era clara, també era
un assassinat. L’hora coincidia amb l'estona en què només es trobava a prop el
bidell, que dinava després dels mestres i els nens. Ell, de nou, assenyalat, i
l'escabrosa lletra que podia ser una B
de bidell.
Tot això ho compartien en el claustre de
professors, al qual s’havia afegit el personal no docent en una reunió
convocada per la directora, sabent que l’assassí o assassina podia trobar-se
allà mateix.
La sorpresa va ser majúscula quan la
policia els va informar que la dona morta havia patit un avortament natural
feia pocs dies, del qual ningú en sabia res.
Els pares de l’Alícia la van dur a un
psicòleg, no volien que tan macabres encontres provoquessin cap tipus de trauma
a la seva filla. Era el seu tresor, la filla que havien de protegir del que fos
i com fos, ja que el seu germà petit va morir al cap de pocs anys de nàixer
d’una malaltia degenerativa fulminant. Potser la sobreprotegien, era molt
difícil trobar la mida justa.
La policia ja amb més dades a la mà, en
donar-se els dos casos seguits en la mateixa escola i en poques setmanes de
diferència, s’ho va agafar amb més interès. El bidell semblava el principal
sospitós, però mancava el motiu, podia ser el robatori, el sexe, una revenja o
qualsevol altre, però calia trobar-lo. L’assumpte no acabava de quadrar, havia d’encaixar
tot com un puzle tallat amb precisió mil·limètrica.
El més interessant va ser quan van
buscar els antecedents del bidell. Un noi relativament jove, alt i fort, capaç
físicament d’ofegar una persona o clavar un ganivet de grans dimensions en el
cos d’un altre. L’expedient revelava un seguit de detencions i curtes estades a
la presó per diverses causes: tràfic d’estupefaents, furt, robatori amb
agressió, tinença d’armes sense permís... Vaja, que ja podia tenir aspecte de
no haver trencat un plat en sa vida, però tenia un cúmul de delictes a les
espatlles. Calia dir en defensa seva que feia anys que no tenia cap problema
amb la justícia. Hi hauria un detonant que l’havia fet caure de nou en el més
brutal dels delictes?
S'haurien de trobar empremtes digitals o
alguna fibra de l’uniforme del bidell en el cos d’alguna de les dues víctimes,
però amb els recursos escapçats d’avui dia, això trigaria setmanes a saber-se i,
malauradament, no tenien res per poder apartar al bidell de l’escola, només
extremar la vigilància per part de tothom i, sobretot, protegir els nens.
La mare, jugant a casa amb l’Alícia per
distreure-la de tot aquell malson, va tenir un calfred que li recorregué tota
l’espinada en recordar com, en sortir de l’escola, quan travessaven el pati i
es van creuar amb el bidell, la seva filla va tancar fort les mans i els ulls
durant els pocs segons en què l’home era a prop d’elles.
Van seguir unes setmanes difícils, la
policia li va dir a la directora que ells anirien passant sense previ avís per
tal de fer més difícil un nou crim, posar nerviós l’assassí i veure si cometia
un error i podien enxampar-lo.
La directora, juntament amb tot el
claustre, assentien, però no ho veien massa clar, tot plegat. Tot, de moment,
els portava cap al bidell, però realment encara que hagués comès diversos
delictes, a l’escola era una persona encantadora, sempre disposada a fer el que
calgués i a ajudar tothom.
Passaren uns dies en què tot semblava
tornar a la normalitat de nou, la recerca avançava lentament, el bidell era
vigilat per tots i ell se sentia observat i aparentment incòmode. Encara que no
volien fer-ho evident, estava clar que la relació amb ell, les converses o els
cafès compartits en grup havien canviat substancialment.
L’Alícia, amb el reforç del psicòleg,
anava a les classes, jugava i es comportava com qualsevol altra nena de la seva
edat i mai treia el tema de les morts ni preguntava per elles.
El bidell i l’Alícia es miraven de reüll
si es creuaven per algun dels passadissos de l’escola, ella no sabia res de les
sospites del bidell i ell intentava no intimidar-la, encara que era conscient
que podia tornar a la presó només que la nena volgués.
Un matí de divendres, quan ja tothom
pensava en el cap de setmana, el bidell pujava les escales silenciosament cap
al primer pis, on es trobava l’aula de música, a fer un encàrrec. En arribar al
replà va veure com l’Alícia s’esmunyia ràpidament cap a la terrasseta del
davant de la classe. En realitat no va fer-ne massa cas, ja que va considerar
que la nena li tenia respecte i va fer el gest d’amagar-se. El jove va avançar
lentament pel corredor, una estona eterna i, agafant el pany de la porta, la va
anar obrint lentament, ignorant l’Alícia, mig amagada darrere una mena de pilar
que hi havia a la terrassa.
Quan tenia la porta oberta de bat a bat
va anar directe a buscar les carpetes que li havien encomanat i que haurien d’estar
damunt la taula del professor. Com que no les va trobar, va decidir donar un
cop d’ull per la sala: el professor de música, la veritat, era força despistat.
Va mirar pels prestatges i, com seguia sense veure-les, va anar per obrir els
armaris, quan, de sobte, de la segona porta, li va caure a sobre, tot
ensangonat, el professor de música, amb una esmolada batuta que el travessava totalment
per l’estómac. Al mateix temps que queia a terra pel seu propi pes, l’Alícia es
va posar a xisclar mirant-s’ho tot des de la porta. Cridava i cridava, fins que
van arribar els primers professors que, per molt que el bidell els digués que
no hi tenia res a veure, feien una barrera entre la porta i el passadís i el
van obligar a aixecar-se, anar fins al fons de l’aula i a no moure ni un dit
d’allà o el matarien, ni que fos entre tots, a cops.
—Assassí, assassí! —cridaven alguns mestres,
mentre que un parell agafaven l’Alícia en braços, que plorava espantada per la
macabra escena i se l’enduien escales avall, cap a la sala de professors.
La directora, quan es va poder
recompondre de tot l’ensurt, va trucar ràpidament a la policia i als pares de
la nena, que ja no sabia com dir-los que, per tercer cop, l’Alícia havia
presenciat un assassinat.
Mentre arribaven els pares, una educadora
intentava calmar i distreure la nena amb diversos jocs, cosa que va anar
aconseguint a poc a poc, fent la situació molt més suportable.
—Com et passen aquestes coses, amb la
cara d’àngel que tens? —deia xiuxiuejant.
La policia, en arribar a l’escena, va
trobar el bidell plorant, assegut a terra en un racó, tot el cos ple de sang i només
murmurant com si es tractés d’un mantra:
—Sóc innocent, sóc innocent...
Els pares van arribar i, sense parlar
amb ningú, van agafar l’Alícia i la van dur cap a casa, el més lluny possible
de tota aquella esgarrifosa situació, sense escoltar els advertiments de la
policia, que els volia aturar per interrogar la nena.
El bidell tenia mala peça al teler: van
trobar les seves empremtes en tots tres cadàvers, en el ganivet, en el pany de
la classe de música i en la batuta. A més, l’escena amb el cos damunt seu a
l’aula de música deixava ja poc marge per a l’error.
Dos dies després, en el funeral pel jove
professor, els companys comentaven la desgràcia de la família: feia quinze dies
que havia mort el pare, i ara el fill.
El bidell s’esforçava a explicar a la
policia dins de l’habitació d’interrogatoris que era normal trobar les seves
empremtes als cossos dels companys, que eren això, companys, i sovint es
tocaven sense ni tan sols ser-ne conscients. Al pany estava clar, ell havia
obert la porta, com la de tantes altres aules i, en caure-li al damunt el
cadàver, havia agafat la batuta per no clavar-se-la ell mateix. No intentava aixecar
el cos per amagar-lo, sinó que el cos li havia caigut damunt tacant-lo tot de
sang. El ganivet també tenia explicació i la maleïa, ja que després de dinar havia
d'arreglar un cable de la fregidora de la cuina i, per mandra d'anar a buscar
la caixa d’eines, li va demanar el ganivet a la noia que estava amb ell en
aquell moment.
«Qui em vol fer mal? Qui em vol acusar
de tots aquests crims?» es repetia constantment aquestes preguntes sense
resposta, que eren com cops de martell.
La policia ho tenia clar, era un cas de
manual, la trajectòria del noi anava fent-se més agressiva cada cop fins a arribar
a la violència gratuïta. Segurament ajudava el fet de tenir les neurones mig
destrossades per l’abús de les drogues i, segurament, algun fet, encara
desconegut, seria el desencadenant. Vivia sol, sense parella ni família. Ho
tenien claríssim, era carn de presó.
L’Alícia jugava amb la mare, que
intentava distreure-la de tota aquella voràgine de sang, maldat i cadàvers. I
repetia silenciosament:
—Àngel meu, cop et pot haver passat tot
això? Et traurem de l’escola, ràpid, sense pensar-ho més, lluny de tot.
L’Alícia mirava la seva mare amb
tendresa i li seguia els jocs mentre li deia:
—Mama, jo no he fet res de dolent, oi?
Sóc un àngel?
—Sí, filleta, un àngel molt bonic —li
responia la mare.
Mentre
el bidell plorava desconsoladament en el calabós, pendent de passar per l’audiència
preliminar del jutge, la directora, mirant l’expedient, va veure la fotografia
amb la lletra dibuixada a terra i, en anar a desar-la, la va girar sense voler.
En lloc d’una B es va adonar que
també podia ser una A, amb una pota
torçada ja per la manca de forces.
«Una A?»,
va pensar, i ella mateixa es va respondre terroritzada:
—No, no pot ser. Impossible!
En el mateix moment, a la mare li va recórrer
per l’esquena el calfred més intens de la seva vida, lívida es va quedar,
immòbil, gelada..., quan l’Alícia, agafant un ganivet de la cuineta amb què
jugava, el va clavar al mig d’un plat, amb una força inusitada i dient:
—Sí que sóc un àngel, un àngel de la
mort.
0 comentarios:
Publicar un comentario